מכירת העסק, האם כדאי לעשות את זה? שיקולים שכדאי לקחת

בעולם אידיאלי, כל עסק שהיה קם היה פועל בצורה מיטבית, המניבה לבעל העסק תשואה מירבית, כך שאף אחד לא היה מעוניין למכור אותו. המציאות, אינה חיים בעולם אידיאלי ועסקים רבים חווים אתגרים בניהול העסק, הגורמים להם לבחון אפשרות של מכירתו.

במאמר הנוכחי נבחן את השיקולים למכירת העסק. מתי כדאי למכור, איך למכור ולהשיא את התשואה עליו, ומי יכול לסייע לכם לבצע הערכת שווי חברה באופן מקצועי.

 

מהם השיקולים המרכזיים למכירת העסק?

קבלת ההחלטה למכירת עסק יכולה להיות קשה, מכיוון שהיא כרוכה לרוב בשקלול של מוטיבציות אישיות ומוכנות העסק למכירה. חשוב שבעלי עסקים ישאלו את עצמם – מדוע הם שוקלים את מכירת העסק ומה הם מקווים להשיג ממכירה זו. חלק מבעלי העסקים היו רוצים למכור את העסק כדי להרוויח, אחרים היו מעדיפים לפרוש מההתעסקות בניהול העסק ולפנות את זמנם לדברים אחרים, אך יש גורם נוסף שיכול לגרום לאנשים למכור את העסק שלהם והוא – זיהוי העיתוי הנכון למכירתו, בטרם מתרחשים שינויים העלולים להפחית את שוויו (כמו למשל, יציאת מוצר חדש, קיום מתחרים פוטנציאליים, טכנולוגיה המייתרת את המוצר או השירות ועוד).

מתי כדאי לחשוב על מכירת העסק?

קיימים מספר מצבים שבהם אנשים מוכרים את עסקיהם, אבל מתי באמת כדאי לעשות זאת?

  1. כשאין לכם יותר זמן וכוח לנהל את העסק

ברגע שבעל העסק מזהה שהוא כבר לא יעיל ופרודוקטיבי עבור העסק שלו. במצב זה, יש לשקול אפשרות של הכנסת כוח ניהולי חלופי, במידה ותרומתו תהיה חיובית לעסק, אולם לא אחת קורה שלבעל העסק אין עוד עניין בניהול או שהוא מעוניין לעבור לאתגר הבא (איילון מאסק לדוגמא איבד עניין בפיתוח המכונית המעופפת והוא פנה לפיתוח תשתיות החלל).

הניסיון מעיד, כי כאשר ניהול העסק נעשה ללא רצון ותשוקה, ההידרדרות בביצועיו הינה רק עניין של זמן.

  1. כשאתם מזהים סכנה עתידית לעסק שלכם

בשנים האחרונות תחום הטכנולוגיה מתפתח וצומח בקצב מהיר. תחום הבינה המלאכותית (AI) מאפשר פתרונות אינסופיים לתחומי עיסוק רבים ובחלק מהמקרים מיתר פעילויות או חלק מהן, בעיקר בתחומי השירותים. תחום הרובוטיקה מתקדם אף הוא בקצב מהיר וייצור רובוטים המחליפים אדם הינו תופעה שגורה. כך למשל בסין, במקום שנשים יפנו למכוני יופי לצורך עיצוב הציפורניים, קיימות  מכונות רובוטיות המעצבות ציפורניים  בכמחצית מהזמן וברמת איכות הרבה יותר גבוהה.

בעל עסק שיזהה מגמות העלולות ליתר חלק מפעילותו, יידרש לשקול פתרונות שונים להתמודדות, כשאחד הפתרונות הללו יכול להיות – מכירת העסק.

איך להגיע למכירת העסק ולמקסם את שוויו?

אם אתם רוצים למכור את העסק תוך מקסום הערך שאתם יכולים לקבל תמורתו, מומלץ לבצע מספר פעולות מקדימות:

  • הערכת שווי העסק

לא אחת אתם סבורים שהעסק שווה סכום מסויים אולם הערכת שווי מקצועית עשויה לגלות כי שוויו גבוה יותר ובניהול משא ומתן יעיל למכירתו ניתן לקבל יותר. לשם כך, מומלץ מאד לפנות לביצוע הערכת שווי מקצועית בידי מומחה. הערכת שווי, תוכל לספק לכם אינדיקציה לשווי העסק ואף לתקף את השווי בבואכם לנהל משא ומתן מול רוכש פוטנציאלי.

  • פיתוח עסקי

לרבים מאתנו, יכול להישמע קצת מוזר, שלפני שמפתחים את העסק צריך לפתח אותו עוד יותר. אך אם אתם רוצים למכור את העסק שלכם ולמקסם את התמורה, תדרשו להשקיע בפיתוחו בטרם המכירה וזאת, כדי להגדיל את ערכו. תדרשו להגדיל את ההכנסות, למצוא מקורות הכנסה נוספים, לשמור על רמת הוצאות קבועה וכתוצאה מכך, להגדיל את הרווח המופק ממנו.

יוסי דקל – עוזרים לכם עם מכירת העסק!

אנחנו במשרד DEKEL & CO – יוסי דקל, מתמחים בהערכת שווי חברות ובייעוץ מקצועי לקראת מכירת העסק ובליווי המוכר או הרוכש בתהליך בדיקת הנאותות.

אם אתם מחפשים את הצוות המקצועי שיוביל אתכם לבדיקת כדאיות עסקית – הרי שאנחנו זו הכתובת!

השאירו עוד היום את הפרטים שלכם באתר שלנו ואנחנו נשמח ליצור אתכם קשר במהרה.

 

 

 

דילוג לתוכן